2 Mart 2010 Salı

hadde makinesi

Maden ürünlerini iki silindir arasından geçirmek suretiyle yaprak haline geti­ren hadde makinesini gerçekleştiren ilk insan, Leonardo da Vinci olmuştur. Ünlü sanatçı ve bilgin, bu makineden, renkli camları tutturmaya yarayan kur­şunu yassılaştırmakta yararlanmıştır. Daha sonra, hadde makinesi, kızgın de­miri yaprak haline getirmekte kullanıl­mıştır. Günümüzde, haddeleme, demir-çelik sanayiinde uygulanan en önemli işlemlerden biridir.

Hadde makinesi, dökme demir ya da çe­likten yapılma, yatay eksenli iki silindirden meydana gelmiştir. Bu silindir­ler, birbirinin tersi yönde dönerler. Bin­lerce beygir gücündeki motorların çalış­tırdıkları modern hadde makineleri, kuvvetli ve karmaşık yapılarıyla, maden endüstrisinin en ilgi çekici aygıtları ara­sında yer alırlar.

Hadde makineleri,kafes denilen çatı­ların içine yerleştirilmişlerdir. Bunların bazısı iki silindirlidir. Birbirinin tersi yönde dönerek gidip gelen ve her gidiş gelişte birbirine biraz daha yaklaşan bu silindirler, aralarındaki maden külçesi­ni, istenilen biçimi alıncaya kadar ezer­ler. Üç ve dört silindirli hadde maki­neleri de vardır. Dört silindirlilerde, silindirlerin ikisi haddeleme işini ya­parken, diğer ikisi de aşırı bükülmeleri önler.

Dört silindirli ağır kafesler, onluk dizi­ler halinde sıralanırlar ve kızgın lev­haları sürekli olarak işlerler. Silindir­ler, maden levhaların gitgide incelip, yaprağa dönüştüğü oranda hızlanarak dönerler. Bu sırada işe kansan motor­ların kuvveti, toplam olarak 50.000-90.000 beygirgücüdür. Bu çalışma, en yüksek seviyede bir mekanik düzenle ve otomatik bir şekilde yürütülür. Herşey, âdeta sihirli bir kuvvetin etkisiyle gerçekleşir.

Soğuk hadde makinelerinin kafesleri, dörtlü gruplar halindedir ve karoseri için ince sac üretirler. Özel hadde maki­nelerinden elde edilen teneke yaprakla­rının boyu, saatte 90 km. yi bulur. De­mir tel imâl eden hadde makineleriyle saatte 100 km. tel elde edilir

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder