Uçak, kalkış ve inişini, alt tarafındaki tekerleklerinin yardımıyla gerçekleştirir. Bu tekerleklerin tümüne iniş takımı denir. Uçağın tipine göre yapılan iniş takımı, genellikle kanatların altında, uçağın ağırlık merkezinin arkasında yer alan iki tekerlekle, gövdenin ucunda, bir destek üzerinde bulunan, daha küçük bir tekerlekten meydana gelmiştir.
Özellikle ağır uçaklar, pistte yol aldıkları sırada, veya inişte, piste temas ederlerken, tekerleklere büyük bir yük biner. Bu yüzden tekerlekler, ikili, hattâ dörtlü olurlar. Lâstiklere gelince, bun-
lar, son derece dayanıklı ve kalın cinsten yapılmışlardır; böyle olduğu halde, çabuk yıpranır ve sık sık değiştirilirler. Uçakta frenleme, hidrolik aygıtlarla gerçekleştirilir. Büyük çapta olan bu frenler, çalışmaları sırasında oluşan ısının dağılması için geniş bir alana yayılmışlardır.
Tıpkı, uçarken aerodinamik bir biçim elde etmek için ayaklarını toplayan kuşlar gibi, uçaklar da havalanır havalanmaz, iniş takımlarını içeri alırlar. İniş takımlarının açılıp kapanması, mekanik ya da hidrolik düzenlerle sağlanır.
İlk uçaklarda iniş takımı, bir çift patenden ibaretti. Bugün karlı zemine iniş yapan uçaklarda da, iniş takımı olarak kayaklar kullanılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder