BİR OTOMOBİLİN DÜNYAYA GELİŞİ
Bir otomobilin yaratılması, uzun ve karmaşık bir süreçtir. Plan tahtası üzerindeki ilk çizimlerden son yol denemelerine kadar hiç bir şey rastlantıya bırakılmaz. Öncelikle karar verilmesi gereken nokta, otomobilin ne tip bir modelde olacağı ve hangi fiyat dilimi içine gireceğidir. Lüks mü, ekonomik model mi? Aile arabası mı, spor otomobil mi? Büyük silindirli mi, ufak silindirli mi? Bu konuda karar verildikten sonra, üreticiler rekabet ve pazarlama koşullarını hesaba katarlar: Hangi tip arabalar revaçtadır? Yeni bir model için yeterli pazar var mıdır? Otomobil yapımcıları, bu sorulara cevap bulabilmek için çok büyük çaplı araştırmalaja girişirler.
Bir sonraki aşamada bir prototip yapılır ve gerek yolda gerekse yol dışında her koşulda denemeye geçilir. Prototip, ancak bütün denemeleri başarıyla geçirirse, üreticiler bunu pazara sürmeyi düşünür. Ne var ki, olay bu aşamaya geldiği zaman, büyük bir otomobil fabrikası günde binden fazla araç üretmeye koyulur.
ELEKTRONİK VE OTOMOBİL
Sürmeyi kolaylaştırmak ve güven-
ligi artırmak için, moder otomobillerde yaygın olarak elektronikten yararlanılır. Bilgisayar tasarımlı otomobil
Büyük bir otomobil fabrikasının araştırma laboratuvarına gidecek olursanız, gözünüze ilk çarpan, otomobilin çeşitli parçalarıyla ilgili teknik çizimleri gösteren, büyük, yuvar-, lak ekran olacaktır. Teknisyenler, daha kolay incelenmesi için, ekrandaki çizimlerin kağıda aktarılabileceğini söyleyeceklerdir. Peki ama bu resimleri kim çizmektedir? Bu sorunun cevabı, hiç kimse olacaktır, çünkü çizimi yapan sanatçı bir bilgisayardır. Mühendisler, bilgisayara gerekli bil-
gileri yüklerler, bilgisayar da hesapları ve çizimleri yapar. Dahası, bir dizi çizgi film aracılığıyla denemeler bile yapabilir. Oysa eskiden, bu tür denemeler ancak araba bittikten sonra yapılabilirdi. Birkaç yıl öncesine kadar, bu işlemlerin yapılması çok daha uzun zaman ve çabayı gerektiriyordu. Elektronik kullanımı, tasarımcıların, yanlışları ilk aşamalarda saptamalarını sağlamakta ve otomobilin özelliklerinin geliştirilmesine yardımcı olmaktadır.
Bilgisayarda güvenlik
Soldaki çizim, saatte 50 km hızla giden bir arabanın çarpışma sonucunda ön tarafının ne duruma gele-
Tekerlerlerin" ve
iç döşemenin montajı
MONTAJ
Aşağıdaki basitleştirilmiş montaj işleminde, panellerin büyük preslerde üretilmesiyle başlayarak, otomobil montajının çeşitli aşamalarını görüyorsunuz- Montaj işleminin büyük bölümü otomatik olduğu için, işçi emeği ve kol gücü çok azalmaktadır. Ancak, işçiler de, bini aşan günlük üretimin tekdüzeliği ile uğraşmak durumundadırlar.
Sotda, bilgisayarların otomobil yapamcdanna yardıma oldukları itijûmtem görülüyor: I I Projenin tasarımı ekrana jmatâurak dikkatle inceleniyor. 2ğ Bir çarpışmanın ekranda tmwkwmiınlması, tasarımcıların dm un noktalarına saplamalarına tmdımcı oluyor.
ceğini gösteren bir bilgisayar çizimi-cfr. Mühendisler, bilgisayara gerek-i bilgileri yüklemişlerdir. Bilgisayarın ortaya koyacağı "görüntü"ye bakarak, mühendisler arabanın direncini hesaplayabilecekler ve araba yapısının takviye edilip edilemeyeceğini araştırabileceklerdir.
Bilgisayarla gezi
Yıllar önce kış sabahları, pek çok sürücünün aksıran tıksıran arabalarını çalıştırmaya uğraştığını hepiniz görmüşsünüzdür. Teknoloji geliştikçe, arabalarını ısının çok düşük olduğu zaman bile açık havada bırakmış olsalar bile, kontak anahtarını ilk çevirişte motoru çalıştıranlar görülmeye başladı. Bu konuda bir motor teknisyeni, size bu arabalarda fazladan bir şey olduğunu söyleyecektir: Bu otomobillerde motoru elektronik olarak çalıştıran transistorlu bir cihaz
vardır. Günümüz otomobillerinin iç panelinde (dashboard) sağdaki resimde görüldüğü gibi ufak bir merkezi elektronik panel bulunur.
Otomobilin çeşitli bölümlerinden alınan bilgi bu panelde gösterilir ve sürücü, yakıt tüketimi, hava soğutma sisteminin ısısı, fren balatalarındaki yıpranma, yağ düzeyi, akünün durumu vb. bilgileri alır.
Bugünün otomobilinde nispetenaz sayıda gösterge cihazı vardır,çünkü bir yandan bunların maliyetiyüksektir, öte yandan da sürücülerin bu göstergeleri verdiği bilgidenyararlanıp yararlanamayacağı kesindeğildir. Bunun yerine, günümüzarabalarında, sürücünün dikkatiniarabanın herhangi bir yerindeki soruna çekmeye yarayan sinyal ışıkları bulunur. Örneğin, motor çalışırkenateşleme sinyali yanarsa, jeneratörateşleme sisteminin gereksinimlerine ayak uyduramıyor demektir. Buda ya vantilatör kayışının koptuğunuya da bir telin bağlantısız kaldığınıgösterir...............................
İngiltere'de sürücülerin ve ön koltukta oturanların, kemer bağlamadan yolculuk yapması yasaya aykırıdır.
Citroen GSA 'nın iç paneli. Ortada otomobilin ışıklı çizimi yer alıyor. Çizim üzerinde, çeşitli yerlerdeki arızaları gösteren uyan sinyalleri bulunuyor. Eğer "Durunuz" yazılı sinyal ışığı yanarsa, sürücünün arabayı durdurup motoru kapatması gerekiyor.
Ayrı ayrı parçaların kaynaklanması
Son denemelerinyapılması ' '
1) Taşıtın kabuğu olan çeliklevhalara biçim veren büyükpresler. (Ancak birkaç üretici,plastik gövde üretmektedir.)
2) Şasinin (aşağıda) ve gövdenin(yukarda) ayrı ayrı kaynaklanması.
3) Emay işleminden önce gövdenintamamlanması için değişikbölümlerin birleştirilmesi.
4) Daldırma yöntemiyle emaylama.Bu karmaşık işlemde gövde pastankoruyucu maddeye batırılır,koruyucu cila ve emay, özel iş/emlı
5) Gövde kurutma tünelinden geçetve emay pişer.
6) kontrol cihazlarının, iç alet/erinve elektrikli a/ellerin montajıbaşlar.
7) Araç, konveyör kayısıylamotorunun ve öteki mekanikparçalarının monte edileceğibölüme gönderilir.
8) Mekanik parçalar monte edilir.
9) Tekerlekler ve iç döşemelertakılır.
10) Son testler yapılır.___
DİZEL MOTORUN BAŞARISI
Motorlu araçlarda, yakıt tasarrufu konusundaki başlıca araştırma alanı motor olmuştur, Ne de olsa, yakıtın tüketildiği yer, motordur. Daha birkaç yıl öncesine kadar hemen hemen bütün arabalarda (mühendislerin şimdi farkına vardığı gibi) çok fazla benzin tüketen 8 pistonlu motor kullanılırdı. Son yıllarda ise, bu rolü yeni bir oyuncu üstlenmeye başladı. Aslında bu yeni gelen, bilinmedik bir-şey değildi, ama eskiden sadece kamyon gibi ağır taşıtlarda kullanılırdı. Tahmin edebileceğiniz gibi, sözü edilen yenilik, dizel motordu. Bu motor, içten patlamalı motorun evriminde çok önemli rol oynamış kişilerden biri olan Rudolph Diesel tarafından icat edilmişti. Rudolph Diesel, 1913 yılında Manş'ı geçen bir gemiden düşüp kaybolunca, çalışmaları da yarıda kaldı. Dizel motorun başarısındaki sır nedir? Bunun cevabı oldukça basit: Dizel motorları mazotla çalışır ve mazot da benzinden ucuzdur. Ne var ki, dizel motoru, pistonlu motoru kesinlikle yerinden edememiştir, çünkü onun da dezavantajları vardır. Fazla gürültü yapar, egzos du-
manı kokar ve aynı büyüklükteki pistonlu motordan daha güçsüzdür. Bu yüzden, bu iki tür motor şimdilik varlıklarını birarada sürdürüyorlar.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİL: UMUT VERİCİ. AMA..
Elektrikli otomobil, çoğu kez, en azından kent içi dolaşımda geleceğin otomobili olarak tanımlanıyor. Bu arabaların, hiç kuşkusuz büyük avantajları var: Ekzos dumanlarıyla havayı kirletmiyorlar, gürültü yapmı-
Yukarda, elektrikli Fiat görülüyor. Solda; daha yetkin akümülatörler yapılıncaya kadar elektrikli otomobil fazla yaygın/aşmayacak.
yorlar, yapıları ufak ve kolay kullanılabilen otomobiller. Ancak, şu ana kadar kimsenin çözümleyemediği temel bir sorun var; bu arabalar sadece kısa yolculuklar için elverişli. Elektrikli arabaların akümülatorlerini birkaç yüz kilometrede yeniden şarj etmek gerekiyor. Bu yapılmadığı takdirde, araba yerinden kımıldamıyor. Henüz bu arabaları elverişli duruma getirebilecek uygun akürnülatörler yapılamadı, ama incelemeler sürdürülüyor...
İLK GERÇEK OTOMOBİL
Aşağıdaki tuhaf, çelimsiz görünüşlü araç, gelmiş geçmiş en gösterişli otomobillerden birisidir. Gerçekte, bu taşıt, iç patlamalı motoru olan ilk otomobildir. Bu otomobilin tasarımı yapılmadan önce, buharlı otomobiller
denenmiş, ama başarı sağlanamamıştır. Bu otomobilin özelliklerine bir göz alalım: Doğum tarihi: 1886 Doğum yeri: Mannheim, Batı Almanya (ilk kez sergilendiği yer) Tasarımcı: Kari Benz
Motor: Tek silindirli, 4 vuruştu
pistonlu
Güç: 2-3 hp
En fazla hız: Saatte 16 kın. (Saatte
10 mil)
özel nitelikleri: I önde 2 arkada
olmak üzere 3 tekerlekli
AĞIR YÜK ARAÇLARI
Kasapta, bakkalda, manavda, fırında ve alışveriş ettiğimiz başka dükkânlarda her gün taze mal bulabiliyoruz. Peki ama bu mallar oraya nasıl ulaşıyor? Ya ev aletleri, giysiler, oyuncaklar ve her yerde satılan başka mallar nasıl geliyor? Bunlar fabrikalardan dükkanlara nasıl ulaşıyor? Evimize yeni bir eşya getirilmesini istediğimiz ya da evimizi taşıyacağımız zaman kime başvuruyoruz? Bütün bu soruların cevabı, karayolu taşımacılığının devi olan ağır yük taşıtlarıdır.
Ağır yük taşıtları iki türdür: Motorlu kamyon ve mafsallı kamyon. Maf-sallı kamyonun en büyük avantajı, sürücü kabininin treylerden ayrılabil-mesidir. Böylelikle treyler yüklenir veya boşaltılırken, sürücü kabini başka yerlere gidebilmektedir. Bu ağır yük taşıtlarının en büyükleri, 45-50 ton yük taşıyabilmektedir.
Çok ağır oldukları için, bütün ağır yük taşıtlarında etkili bir fren sistemi zorunludur. Ufak taşıtlarda enerji destekli hidrolik fren kullanılabilir. Motor, bir kompresörü çalıştırır. Bu kompresör de bir boşluğa sıkıştırıl-
mış hava yükler. Frene basıldığı zaman valiler açılarak sıkıştırılmış havayı her tekerlek üzerindeki fren bölmesine boşaltır. Bu bölmelerin ittiği diyafram, fren balatalarını tekerlek silindirine sürten bağlantıları harekete geçirir.
Bir kamyonun taşıyabileceği ağırlığı ve en fazla yük sınırını belirleyen çok kapsamlı yasalar vardır. Sürücünün günlük çalışma saatleri ya da mola vermeksizin çalışma saati de yasalarla sınırlandırılmıştır.
Mafsallı kamyon
fîftiel sürücü gidebilmesini i genellikle elek tr çalışır vefork , işletilir.
Motorlu
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder