17 Nisan 2009 Cuma

Ulaşım

YERÜSTÜNDEKİ ULAŞIM
Avrupa'daki en yaygın ulaşım bi­çimlerinden birisi, atlı tramvayın to­runu sayılan elektrikli tramvaydır.Modern tramvaylar, hiç kuşkusuz es­ki tramvaylardan çok daha hızlıdır.Ancak, ray üzerinde gitmek zorundaolanları büyük bir dezavantaj oldu­ğundan yoğun kent trafiği için elve­rişli olmazlar. Otobüs daha hızlı, ma­nevra yeteneği daha büyük ve esnekbir seçenektir. Ama otobüs de gürül­tülü bir araçtır, aynca egzos duman­ları zararlıdır. ,
Bazı Avrupa kentlerinde troleybûs daha revaçtadır. Troleybüs, aracın üzerine çekilen teflerden elektrik ala­rak çalışan otobüstür. Zehirli egzos dumanı çıkartmadığı için tramvayın avantajına sahip olan troleybüs, ray­lara bağlı kalmak zorunda olmadığın­dan da tramvaydan daha büyük ma- -nevra yeteneğine sahiptir ve trafiğin: sıkışık olduğu yer ve saatler için da­ha elverişlidir. Her kentte dolaşma­nın en rahat -ve en pahalı-yöntemi ise taksi ile gidip gelmektir. Taksiler, taksimetre takılarak kamu hizmetine sokulmuş arabalardır. Taksimetre gi­dilen mesafeyi ölçer ve alınacak üc­reti hesaplar. Öteki ulaşım araçları­nın tersine taksiler belirli gidiş-geliş hatları, tarifeleri yoktur ve sürücüler, müşterileri istedikleri yere götürürler.
KENTİN ALTINDAKİ TRENLER
Trafik sorunlarını hafifletmek için, pek çok kentte yeraltı ulaşım sistem­leri oluşturulmuştur. Bunlar, yeraltın­dan işleyen kent demiryolu sistem­leridir. Yer üstündeki trenler gibi, ye­raltı trenleri de elektrikle işler. Yeraltı trenleri zaman zaman yer üstüne çı­karak, öteki trenlerin rayları üzerin­den veya onlara paralel raylar üze­rinden yol alırlar. Ama çoğunlukla, kentin kalabalık sokaklarının altında­ki tünellerde gidip gelirler.
İş ve okul saatlerinde, bu trenler çok siktir. Hemen hemen birkaç da­kika ara ile hareket ederler. Yeraltı trenleri insanları büyük bir hızla ken­tin bir ucundan öteki ucuna götürür ve bir seferde yüzlerce kişi taşıyabi­lirler. Yeraltı treni tam dolduğunda yaklaşık 2.800 kişi taşır. Londra'da her gün 1.815.000 kişi, Paris'te de 4.700.000'i aşkın insan metroya bin­mektedir. Atlantik'in öteki kıyısında, New York'ta da her gün yaklaşık 4 milyon kişi metro ile gidip gelmekte­dir. Londra metrosunun 266 istasyo­nu vardır.
OKUL OTOBÜSÜ
"Okula gitmek için altı mil yürür­düm..." "Evden üç mil uzaktaki enyakın istasyondan tren* binip yarımsaat irenle giderdim... "Süyükbaba-lann, büyükannelerin (belki biraz daabartarak) anlattıkları anılardır bun­lar ve günümüzün öğrencileri bunla­ra kolay kolay inanamazlar. Bugün,kentlerden kopuk yerlerde yasayan ço­cuklar için bile, okula gidip gelmek gi­derek kolaylaşmaktadır, ingiliz kentve kasabalarında, çocukların okula gi­diş gelişlerini veliler düzenler, amauzak yerlerde okul otobüsleri çatışır.Bazı ilçelerde bu hizmet ücretsiz, ba­zılarında ise ücretlidir. Ancak, bu üc­ret çok az olduğu gibi, okul otobüsü­nün sağladığı yararlara da fazlasıyladeğer.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder