YERÜSTÜNDEKİ ULAŞIM
Avrupa'daki en yaygın ulaşım biçimlerinden birisi, atlı tramvayın torunu sayılan elektrikli tramvaydır.Modern tramvaylar, hiç kuşkusuz eski tramvaylardan çok daha hızlıdır.Ancak, ray üzerinde gitmek zorundaolanları büyük bir dezavantaj olduğundan yoğun kent trafiği için elverişli olmazlar. Otobüs daha hızlı, manevra yeteneği daha büyük ve esnekbir seçenektir. Ama otobüs de gürültülü bir araçtır, aynca egzos dumanları zararlıdır. ,
Bazı Avrupa kentlerinde troleybûs daha revaçtadır. Troleybüs, aracın üzerine çekilen teflerden elektrik alarak çalışan otobüstür. Zehirli egzos dumanı çıkartmadığı için tramvayın avantajına sahip olan troleybüs, raylara bağlı kalmak zorunda olmadığından da tramvaydan daha büyük ma- -nevra yeteneğine sahiptir ve trafiğin: sıkışık olduğu yer ve saatler için daha elverişlidir. Her kentte dolaşmanın en rahat -ve en pahalı-yöntemi ise taksi ile gidip gelmektir. Taksiler, taksimetre takılarak kamu hizmetine sokulmuş arabalardır. Taksimetre gidilen mesafeyi ölçer ve alınacak ücreti hesaplar. Öteki ulaşım araçlarının tersine taksiler belirli gidiş-geliş hatları, tarifeleri yoktur ve sürücüler, müşterileri istedikleri yere götürürler.
KENTİN ALTINDAKİ TRENLER
Trafik sorunlarını hafifletmek için, pek çok kentte yeraltı ulaşım sistemleri oluşturulmuştur. Bunlar, yeraltından işleyen kent demiryolu sistemleridir. Yer üstündeki trenler gibi, yeraltı trenleri de elektrikle işler. Yeraltı trenleri zaman zaman yer üstüne çıkarak, öteki trenlerin rayları üzerinden veya onlara paralel raylar üzerinden yol alırlar. Ama çoğunlukla, kentin kalabalık sokaklarının altındaki tünellerde gidip gelirler.
İş ve okul saatlerinde, bu trenler çok siktir. Hemen hemen birkaç dakika ara ile hareket ederler. Yeraltı trenleri insanları büyük bir hızla kentin bir ucundan öteki ucuna götürür ve bir seferde yüzlerce kişi taşıyabilirler. Yeraltı treni tam dolduğunda yaklaşık 2.800 kişi taşır. Londra'da her gün 1.815.000 kişi, Paris'te de 4.700.000'i aşkın insan metroya binmektedir. Atlantik'in öteki kıyısında, New York'ta da her gün yaklaşık 4 milyon kişi metro ile gidip gelmektedir. Londra metrosunun 266 istasyonu vardır.
OKUL OTOBÜSÜ
"Okula gitmek için altı mil yürürdüm..." "Evden üç mil uzaktaki enyakın istasyondan tren* binip yarımsaat irenle giderdim... "Süyükbaba-lann, büyükannelerin (belki biraz daabartarak) anlattıkları anılardır bunlar ve günümüzün öğrencileri bunlara kolay kolay inanamazlar. Bugün,kentlerden kopuk yerlerde yasayan çocuklar için bile, okula gidip gelmek giderek kolaylaşmaktadır, ingiliz kentve kasabalarında, çocukların okula gidiş gelişlerini veliler düzenler, amauzak yerlerde okul otobüsleri çatışır.Bazı ilçelerde bu hizmet ücretsiz, bazılarında ise ücretlidir. Ancak, bu ücret çok az olduğu gibi, okul otobüsünün sağladığı yararlara da fazlasıyladeğer.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder