Taşıtlar
Gövde yüksekliği (taşıtın tabanı ie zemin arasındaki mesafe) 35-40 cm.'dir (konvansiyonel arabalarda bu mesafe 25 cm. kadardır). Bu yükseklik, taşıtın altının zemine çarpmasını önler ve derinliği 70 cm. 'e kadar dan akarsulardan geçmeyi sağlar. Çoğunlukla dizel tipi olan akarsulardan geçmeyi sağlar. Çoğunlukla dizel tipi olan motorun sağlam ve güçlü olması gerekir.
Çekiş genellikle, öteki taşıtlardaki gibi sadece iki değil, dört tekerlek de motora bağlıdır ye dördü de taşıtı çeker. "Dört çe-kişli"nin avantajı, özellikle kaygan zeminde büyük rol oynar, çünkü bütün tekerlekler yeri "kavrar".
Düşük vites (Arazi vitesi). Normal dört veya beş vitese ek olarak, bu taşıtlarda hızın saatte 1 km.'ye kadar düşürebilmesini sağlayan ve motor
Tekerlekler daha geniş olduğu için, yolcular engebeli zeminden rahatsız olmazlar. Lastikler de daha geniş olduğu için, yolu daha iyi "kavrar" ve yumuşak zemine daha az gömülür. Lastikterdeki büyük tırtıllar yolu kavrayarak patinajı önler, Bu özelliklerin bir araya gelmesi, "her türlü yüzeyde" hareket edebilen taşıtın (ya da arazi taşıtının), normal otomobilin çıkamayacağı dik yamaçlara tırmanmasını sağlar.
Düşük vites kolu
Dört tekerleği de harekete geçiren motor
Entegre ekiş kolu
Süspansiyon
Çelik şasi
Hür türlü yüzey üzerinde hareket edebilen taşıtların en ünlüsü ciptir. 1941yılında ABD'de askeri kullanım için üretilen cip, İkinci Dünya Savaşında Müttefiklerin zaferinde önemli t rol oynadı. O zamandan bu yana, vil hizmet için yapılan çeşitli cif ' deUeri, dünyanın her yanında ı nılır oldu.
lunar Rover ayı» yüzeyinde.
Satürn V'in fırlattım rampasına taşınması.
Örneğin soldaki resimde görülen taşıtın benzeri belirli taşıtlar, uzay çalışmalarının başarısında öylesine kritik rol oynamışlardır ki, "özel" diye tanımlanmayı haketmişlerdir.
Arazi tipi ay taşıtları, Amerikan yapısı Lunar Rover ve Rus Lunak-hod, ayda incelemeler yapmak için kullanılmış iki arazi taşıtıdır. 1971'de Apollo 15 ile ilk kez aya inen Lunar Rover, iki kişilik, açılır kapanır bir taşıttı. Astronotlar, bu taşıtla ayda ke-■?if gezileri yaptılar. Bu taşıt, 30 cm. yüksekliğindeki engelleri aşabiliyor, derinliği 70 cm.'e kadar olan kasis ve çukurlardan geçebiliyor ve tamamen yüklü haleleyken 20° eğimli yokuşları çıkabiliyordu. Ama en fazla hızı saatte 16 km.'yi geçmiyordu. Bu ilk ay otomobili 3.10 m. boyunda, 2.25 m. enindeydi. Boşken 204 kilo çielen taşıt, 236 kilo yük alabiliyordu. Her birinin kendi takometresi bulunan dört tekerleği vardı. İki elektrik bataryasının verdiği enerjiyle 65 km.'lik yol yapabiliyordu. Rus yapısı Lunakhod (Ay köstebeği) 1971 Ka-sım'ında aya indi. Oda elektrik bataryasıyla çalışıyordu, ama sürücüsü yoktu ve dünyadan idare ediliyordu.
Çelik zincirli taşıtların (katerpil-lar) en büyüğü, Lunar Rover, şimdiye kadar yapılmış en büyük kater-pillar taşıt sayesinde ayın yüzeyinde hareket edebildi. Bu katerpillar, Satürn V roketini (ve Apollo uzay gemisini) montaj atölyesinden 5 km. uzaktaki fırlatma rampasına taşımak için, Amerika'daki Uzay Üssü Cape Ken-nedy'e kullanılan traktördü. 'i.;-" 1 Bu büyük'traktör, 116m.'likkule-„ ; *, „ ^4 siyle roketi tutuyordu. Kulenin kare s W* * s biçimindeki platformunun yanları 55 **■-*■ -r-.'Cİ m., yüksekliği 17 m, ağırlığı 3.000 tondu. Traktörün paletleri de 2 m. ge-nişliğindeydi.
Traktörü hareket ettirebilmek için özel bir yol yapılmış, paletlerin her birinin oturabileceği kadar geniş aralıklı iki ray döşenmişti. Bu devle bağlantılı olan ve ufak sayılabilecek tek şey saatte 1 km.'ye ulaşamayan hızıydı.
Bu akıl almaz taşıtların ikisi, Amerikalı vergi mükelleflerine" toplam 12.300.000 dolara maloldu.
Solda, pl gidebilen bir i . suda ilerliyor iâ çıkıyor.
HEM KARADA HEM SUDA YÜRÜYEN TAŞITLAR
Bir taşıt düşünün ki, karada yürürken birden bir akarsu kıyısına geliyor, kıyıdan aşağı İniyor, suyagiriyor ve suyun üzerinde tekne gibi yüzerek yoluna devam ediyor.
Bu tür taşıtlara amfibik (hem karada hem suda giden) adı verilir. Neden? Çünkü bu taşıtların suda da karada olduğu kadar rahatça yol atabilmesi, hem karada hem suda ya-
şayabilen kurbağa gibi amfibik (iki yaşamlı) hayvanları çağrıştırır. Amfibik taşıtlar, arazi taşıtlarının özellikleriyle gemilerin özelliklerini birleştirmiştir. Karadayken, herhangi bir tekerlekli araç gibi yol alırlar (tekerlek sayısı sekize kadar çıkabilir) veya traktör paletleri üzerinde yürürler. Ama suya girince pervane ile çalışırlar. Daha modern modellerde pervane yerine hidrojet vardır. Hidrojetle, gövdenin altındaki su emilir ve güç-
lü bir jet halinde püskürtülerek taşıtı ileri itilir. Hiç kuşkusuz, bu tür taşıtların gövdeleri su geçirmez yapıdadır.
Hem karada hem suda gidebilen taşıtlar, çoğunlukla kurtarma aracı olarak kullanılırlar. Örneğin su taşkınlarında, sele kapılan yerlerde kur-1 tarıcı işlev yaparlar.
Bu taşıtlar, çeşitli alanlarda kulla-1 nıldıkları asken işlevleri açısından da vazgeçilmez niteliktedir.
Yukardaki buldozerler, buldozerlerin en büyükleri ve en güçlü/eridir. Katerpillar paletleri, taşıtın dengesini bozmadan en engebeli zeminde bile hareket ve çalışma olanağı vermektedir.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder