Bisikletler, Mopedler ve Motosikletler
1818'de, iki tekerlek üzerinde gezmek son modaydı, çünkü bisikletin prototipi olan (mucidi Baron Drais'in adını alan) Draisine o yıl icat edilmişti. I879'da dört vuruştu motorun ilk patenti alındı ve bu, çok geniş bir "iki-tekerkkükr" ailesinin yayılmasına yol açtı. Tuhaftır bu iki lekerleklUer-ansında yukardaki resimde görülen üç tekerlekli araba da yerahy
İKİ TEKERLEKLİLERİN DÖNÜŞÜ
İster motorlu, ister motorsuz, iki tekerlekli taşıtlar, bir zamanlar otomobil yüzünden bir yana atılmışken yeniden rağbet görmeye başladılar. Bunun birkaç nedeni var. Çok revaçta olmasına ve elde etme olanaklarının artmasına karşın, otomobilin kent İçi dolaşımda ideal taşıt olmadığı artık anlaşılmıştır. Trafik sıkışıklığı ve park sorunu, otomobili pratik bir araç olmaktan uzaklaştırdığı gibi, benzin fiyatındaki sürekli artışlar da, otomobil kullanmanın ekonomik yanını düşündürtmeye başladı.
Ayrıca, sağlık da önemli bir konu: Bugün çoğu kişi daha sağlıklı, daha zinde bir yaşam biçimi sürmek istiyor. Son olarak da moda sorunu gündeme geliyor. Şimdi, "iki tekerlekli" modası var. Bisiklet ve moped, otomobil kullanmayanların gezip dolaşmasını sağladığı için moda oldu. Böylece bu kişiler, hem evde kapalı kalmıyorlar, hem havayı kirletmiyorlar, hem de yolları tıkamıyorlar. Motosikletler ise gençliği ve özgürlüğü simgeledikleri için, moda oluyor. Mo-torsikletin gücü, şimdilerde otomobilin yitirdiği bir dayanılmaz çekiciliğe
2
-. Bu araçlardaki ger-biyöfc tehlike olasılıkları ise, e önemsenmiyor ve çekici-tmparçası olarak yorumla-
eşkisi gibi rağbet gör-,J. İngiltere gibi birtakım İkinci Dünya Savaşı'nın Mşjampana kadar bisiklet yaygın •tbnfc kuttanılırdı. Savaştan sonra ise. çok sayıda üretilen ve ehven fi-sabsa sunulan skuterler ve mo-bisikletin pabucunu da-Ne var ki, şimdilerde bir petrol bunalımı, öte yandan çevre kirliliği bilinci, bisikletin ikinci ' aftn çağını açtı. Bugün, bisiklet, tur busikletı tipinden katlanabilen ufak modellere, büyük kros tiplerinden çok geliştirilmiş yarış bisikletlerine kadar çeşitleri olan bir araç durumundadır. Modern mini-bisikletlerin ifki, 1962 yılında yapıldı. Alışılmış bisiklet modellerindeki 60-70 cm. çaplı tekerleklerin yerine, bu bisikletlerin tekerlek çapı 35-50 cm.'dir. "F" biçimindeki iskelette kadro bulunmaması, bu bisikletlere hem erkeklerin Hem kadınların binmesine olanak vermekte, sele ve gidon ise istenilen yüksekliğe uyarlanabilmektedir.
MOPEDLER
İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra sıradan bisikletlere ufak, 50 cc'lik motorlar takılmaya başlandı. Pekçok kişi, öylece ilk kez "mobil" olma fırsatına kavuştu. Birkaç yıl sonra ise, motosikletin özelliklerini taşıyan yeni bir taşıt ortaya çıktı. Aracın iskeleti, süspansiyonu ve frenleri, tamamen motosiklet esasına dayanıyordu ve bisiklete benzeyen tek yanı sadece pedallarıydı. Mopedlerdeki pedallar, motorun arızalanması halinde kullanılabilir. Bazı modellerde de aracı harekete geçirmek için pedal kullanılır. Ama pedallı mopedler giderek azalmaktadır.
Yan sayfadaki ve aşağıdaki resimler:
1) 1820 modeli Draisine
2) 1874 modeli Penny Farthing
1) Manivelalı tuhaf bir bisikletmodeli, 190
2) Modern sporbisiklet modeli
Kent makines
Moped, ucuz, idaresi kolay ve çok az yakıt tüketen bir araçtır. 1 litre benzinle 60 km. yapabilir. Kent içi dolaşımda ve kısa gezilerde idealdir. Yasalara göre, moped in kapasitesi 50 cc'yi geçemez. Gerçekten de mo-pedlerin motoru 49.9 cc'liktir ve 1.5 beygir gücündedir. Güvenlik nedeniyle, mopedlerin saatte 48 km. hız yapmasına izin verilir. Ancak yarış modelleri saatte 150 km.'ye kadar çı-
SKUTERLER
Motor skuter, İngiltere'de ilk kez 1907 yılında ortaya çıktı, ama ancak İtalyanlar 1946'da bu aracı geliştirerek modernleştirdikleri zaman yaygın kullanıma girdi. Ve İngiliz skuteri, kısa zamanda benimsenen ünlü "Vespa" oldu. 1950'lerde genç kuşağın simgesi olan Vespa, 1970'de motosikletin
m
kabilir. Yukardaki resimde görülen mopedlerin bütün tiplerinde tek silindir, çift vuruştu motor yardır. Bazı geliştirilmiş modellerde üç veya dört vites bulunur, ama çoğunun otomatik vitesi vardır. Kent içinde ve dışında dolaşmak için moped çok elverişli ve kullanışlıdır. Ancak, görece düşük olan hızları, çok daha hızlı olan trafikte tehlikeye neden olabileceği için, mopedlerin otoyollara çıkması yasaktır.
popülaritesi ve kolayca sahip olunabilmesi ile müzeye kalktı. Ne var ki, 1980'lerde 1950'lere duyulan buruk özlem, Vespa'yi yeniden hayata geçirdi. Burada görülen iki skuterden birisi (solda) Vespa, öteki ise onun en büyük rakibi (sağda) Lambretta. Bugünkü skuter modelleri saatte 100 km. hız yapabiliyorlar, benzin tüketimleri ise 1 İt/30 km. oranına düşürüldü.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder