buz-kıran
Buzları kırmak amacıyla yapılmış teknelerin ilki, 1870'te denize indirilen "Pilot" adlı küçük bir tekneydi. Bunu, 1899'da ünlü "Ermark" buz - kıran gemisi izledi. İngiltere'de, Rus amirali Makharov'un plânlarına göre inşa edilen,- 97 metre boyunda, 22 metre eninde ve makineleri 9500 beygirgü-cünde olan bu geminin başarıları hâlâ aşılamamıştır. Modern buz - kıran gemilerinin hepsi de, bu unutulmaz örneğin niteliklerini taşımaktadır. Buz - kıran gemisinin pruva bodoslaması, buzu yatay ya da düşey bir basınçla veya her iki yoldan kırabilecek biçimde yapılmıştır. Ayrıca, baş tarafı o şekilde inşa edilmiştir ki, buz - kıran gemisi bu sayede deniz buzulunun üstüne çıkarak, onu, ağırlığı altında ezer. Pruva bodoslamasının altına yerleştirilmiş bir uskur, buzun altındaki suyu emer ve böylece tabiî bir destekten yoksun kalan buz, kolaylıkla parçalanır. Bu iş için yardımcı olarak, gemiye balast'lar da yerleştirilebilir. Çok güçlü su pompaları, bu büyük hazneleri çabuk çabuk doldurup boşaltırlar ve böylelikle, sancak tarafındaki suyu iskele tarafına, iskele tarafındaki suyu sancak tarafına aktararak, geminin çok şiddetli bir fırtınaya tutulmuş gibi yalpalamasını sağlarlar. Bu yalpalama sonucunda, gemi, kendisini çevreleyen buzulu müthiş bir gürültüyle darmadağın eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder