20 Şubat 2010 Cumartesi

buz-kıran

Technorati Etiketleri:

buz-kıran

Buzları kırmak amacıyla yapılmış tek­nelerin ilki, 1870'te denize indirilen "Pilot" adlı küçük bir tekneydi. Bu­nu, 1899'da ünlü "Ermark" buz - kı­ran gemisi izledi. İngiltere'de, Rus ami­rali Makharov'un plânlarına göre inşa edilen,- 97 metre boyunda, 22 metre eninde ve makineleri 9500 beygirgü-cünde olan bu geminin başarıları hâlâ aşılamamıştır. Modern buz - kıran ge­milerinin hepsi de, bu unutulmaz ör­neğin niteliklerini taşımaktadır. Buz - kıran gemisinin pruva bodosla­ması, buzu yatay ya da düşey bir ba­sınçla veya her iki yoldan kırabilecek biçimde yapılmıştır. Ayrıca, baş tarafı o şekilde inşa edilmiştir ki, buz - kı­ran gemisi bu sayede deniz buzulunun üstüne çıkarak, onu, ağırlığı altında ezer. Pruva bodoslamasının altına yer­leştirilmiş bir uskur, buzun altındaki suyu emer ve böylece tabiî bir destek­ten yoksun kalan buz, kolaylıkla par­çalanır. Bu iş için yardımcı olarak, gemiye balast'lar da yerleştirilebilir. Çok güçlü su pompaları, bu büyük haz­neleri çabuk çabuk doldurup boşaltır­lar ve böylelikle, sancak tarafındaki su­yu iskele tarafına, iskele tarafındaki suyu sancak tarafına aktararak, gemi­nin çok şiddetli bir fırtınaya tutulmuş gibi yalpalamasını sağlarlar. Bu yalpa­lama sonucunda, gemi, kendisini çev­releyen buzulu müthiş bir gürültüyle darmadağın eder.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder