14 Şubat 2010 Pazar

su ve kömür vagonu

Lokomotifin çalışması için gerekli su­yu ve kömürü taşıyan vagonun bir haznesi, bir de deposu vardır. Su haz­nesi, ağırlığının her. dingil üstüne eşit olarak bölünebilmesi için at nah biçi­minde yapılmış olup, lokomotife eklem­li borularla bağlıdır. Kömür deposu ise vagonun orta kısmındadır. Lokomo­tifte kömür yerine sıvı yakıt kullanılı­yorsa, buharlı ısıtıcılarla donatılmış bir yakıt deposu vardır. Banliyö trenleriyle manevra lokomotiflerinde, su haznesi ve yakıt deposu, lokomotifin içindedir.


Günümüzün dev lokomotiflerinde su ve kömür vagonları, 38 metreküp suy­la 6 ton kömürü taşıyabilecek büyük­lüktedir. Duraklamalarla vakit kaybe­derek yolculuğu uzatmamak için, ara­cın hareket halindeyken bile suyunu sağlayabilmesi için basit bir düzenden yararlanılır. Demiryolunun doğru bir hat halinde uzandığı birkaç yüz metre­lik bir bölümüne saçtan yapılma, 20 santimetre derinliğinde bir havuz dö­şenmiştir. Vagonun içinde bir su bo­rusu bulunur. Borunun üst ucu hazne­ye açılır. Alt ucunda ise, kaşığa ben­zer, öne doğru eğik bir çamçak vardır. Makinist, su alacağı zaman çamçağı havuza daldırır. Trenin hızından do­ğan emme gücüyle, havuzdaki su bo­ruda yükselerek hazneye gider.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder