Lokomotifin çalışması için gerekli suyu ve kömürü taşıyan vagonun bir haznesi, bir de deposu vardır. Su haznesi, ağırlığının her. dingil üstüne eşit olarak bölünebilmesi için at nah biçiminde yapılmış olup, lokomotife eklemli borularla bağlıdır. Kömür deposu ise vagonun orta kısmındadır. Lokomotifte kömür yerine sıvı yakıt kullanılıyorsa, buharlı ısıtıcılarla donatılmış bir yakıt deposu vardır. Banliyö trenleriyle manevra lokomotiflerinde, su haznesi ve yakıt deposu, lokomotifin içindedir.
Günümüzün dev lokomotiflerinde su ve kömür vagonları, 38 metreküp suyla 6 ton kömürü taşıyabilecek büyüklüktedir. Duraklamalarla vakit kaybederek yolculuğu uzatmamak için, aracın hareket halindeyken bile suyunu sağlayabilmesi için basit bir düzenden yararlanılır. Demiryolunun doğru bir hat halinde uzandığı birkaç yüz metrelik bir bölümüne saçtan yapılma, 20 santimetre derinliğinde bir havuz döşenmiştir. Vagonun içinde bir su borusu bulunur. Borunun üst ucu hazneye açılır. Alt ucunda ise, kaşığa benzer, öne doğru eğik bir çamçak vardır. Makinist, su alacağı zaman çamçağı havuza daldırır. Trenin hızından doğan emme gücüyle, havuzdaki su boruda yükselerek hazneye gider.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder