Uçan gemi, bir hava yastığı üstünde yol alan, yeni tip bir taşıt aracıdır, ingilizlerin Hovercraft, Amerikalıların Ground Effect Machine, Fransızların ise Naviplane adını verdikleri bu gemi, uçan tren'e benzer; ancak, onun gibi bir özel raya ihtiyaç göstermez. Soldaki resimde görülenuçan gemi, Fransız mühendisi Jean Berlin'in plânına göre, 1968 yılında yapılmıştır. Uzunluğu 23,5 metre , genişliği 11 metre, yüksekliği de 8 metredir. 80-90 kişi taşıyabilir. Her biri ikişer vantilatör çalıştıran, 1500 beygir gücünde iki türbini ve geminin iki tarafına yerleştirilmiş birer itici pervanesi vardır. Tüm gücün üçte biri, uçan geminin denge halinde durması, kalan güç de, aracın saatte 100 km hızla yol alması için harcanır. Hava gemisi, dört vantilatörün sağladığı hava yastığı üstünde, su yüzeyinden on beş santimetre kadar yukarıda uçar.
Uçan geminin çalışma prensibi basit olmakla birlikte, yaygın bir şekilde kullanılabilmesi için, uzun süren, nâzik denemeler yapılması gerekmektedir. 1980 yılından itibaren, okyanuslarda sefere çıkacak ve binlerce ton yük taşıyabilecek güçte ve büyüklükte uçan gemilerin yapılması düşünülmektedir. Bu taşıtın bir de yerde uçan tipi vardır. 8 metre boyundaki uçan otobüs, vantilâ-törsüz ve pervanesiz olup, yer üstünde uçarak gider. 20 kadar yolcuyu ya da 1,5 ton yükü taşıyabilir. Her türlü yönde ve her çeşit arazide yol alır. Suları, bataklıkları, çukurları, tümsekleri, engelleri aşar. Taşıtın hava yastıkları, kauçuklanmış bezden, düşey silindirler biçiminde ve alt kısımları açık eteklik'-ler içindedir. Uçan otobüs, hava yastıklarının desteğiyle, yerden 75 santimetre yukarıda uçar. Tepkili bir motorla çalışan bir aygıtın sağladığı basınçlı hava, etekliklerin altındaki aralıklardan kaçar. Bu eteklikler, uçan otobüs ileri ya da geri yönde* yol alırken, öne ya da arkaya doğru eğilirler: Taşıt, yan yönde giderken ise, sağa ya da sola yatarlar. Bu sapmaları, süpürgeli bir kol düzenler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder