14 Şubat 2010 Pazar

otomatik hava freni

 

Bütün büyük demiryolu şebekelerinde kullanılan otomatik hava freni, tekniğin bir mucizesidir denilebilir. Bu fren, ba­sınçlı hava ile çalışır. Trendeki imdat kolu çekilir çekilmez, hava freni de kendiliğinden harekete geçer. Vagon bağlantılarından biri kopup katar ikiye bölününce de, hava freni otomatik ola­rak işe karışır ve vagonlar kendilikle­rinden dururlar.

Lokomotifin o kendine has "çuh-çuh" sesini çıkaran bir küçük hava kompresörü vardır. Bu kompresörün sağladığı basınçlı hava bir ana-hazneye gelir ve oradan da bir ana-boru ile bütün katarı dolaşarak, bu arada, her vagona yerleş­tirilmiş olan yardımcı haznelere dağılır. Yardımcı haznelerden de, her vagon şasisinin altında bulunan fren silindiri­ne ulaşır. Her silindirin içinde iki pis­ton çalışır. Bu çalışma, fren takımları­nı harekete geçirir. Fren takımları da, tekerleklerdeki fren takozlarını sıkıştı­rırlar. Yardımcı haznelerle fren silin­dirleri arasındaki bağlantıyı, hârika bir âlet sağlar. Bu âlet, basınç değişmele­riyle çalışan üçlü-valf'tır. Makinist, fren yapmak için elinin altında bulu­nan bir musluğu (fren kolu) açar. Bu­nun sonucu meydana gelen basınç düş-

mesi, yardımcı haznelerle fren silindir­leri arasında bir bağlantı kurar. Böyle­ce fren takımları çalışır ve takozlar sı­kışır. Takozları gevşetmek gerektiğin­de, makinist, musluğu (fren kolu) ka­par. Basınçlı hava yeniden ana-boruya yerleşir; silindirler boşalır ve yaylarla itilen fren takozları eski durumlarına dönerler.

Yapıldığı günden bu yana, otomatik hava freni, pek çok geliştirilmiştir. Fre­nin en kısa anda etkili olabilmesi ve uzun inişli hatlarda sürekli güvenlik sağlayabilmesi için büyük çalışmalar yapılmıştır. En hızlı çalışan otomatik hava frenleri, genellikle, dünyanın bel-libaşlı kentlerindeki yer-altı ve hava trenlerinde kullanılmaktadır.

Technorati Etiketleri: ,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder