teleferik
Bir havaî hat düzeniyle yük ve yolcu taşıyan bütün taşıt araçları bu adla anılırlar. Teleferikler, bir kara ya da demiryolu ile birleştirilmesi çok zor ve masraflı olan iki nokta arasında kolay ve çabuk bir ulaşım sağlarlar. Bir teleferik düzeninde, aralıklarla dikilmiş pilonlar ve bu pilonlar arasına gerilmiş havaî kablolar vardır. Kablolar, taşıyıcı ve çekici olmak üzere iki çeşittir. Taşıyıcı kablo, yolcu kabinini ya da yük kasasını taşır. Bu kablonun bir ucu. tepedeki istasyon binasının duvarına çok sağlam bir şekilde tutturulmuştur. Öbür ucu ise, alt istasyondaki bir makaranın üstünden geçerek, kablonun gerginliğini sağlayan bir denkleştirme ağırlığıyla son bulur. Çekici kablo ise, bir makaralar düzeni ile tutturulmuş olup, o da, alt istasyonda, bir başka denkleştirme ağırlığını ucunda taşır. Kabinler boşken, düzen tam bir denge durumundadır. Teleferik düzenine hareket enerjisini sağlayan bir elektrik motorudur.
Teleferikler, engebeleri ve yükseklikleri rahatlıkla aşarlar. 1955*te işletmeye açılan ve Alpler'deki Midi tepesine ulaşan teleferik, dünya yükseklik rekoruna sahip bulunmaktadır, iki bölüm halinde yapılmıştır. Birincisinde Cha-monix'len kalkar ve 2350 metre yükseklikteki Aiguilles düzlüğünde sona erer. İkincisinde, hiçbir pilondan yararlanmadan, tek bir hamlede, yolcuları Milinin 3832 metre yükseklikteki hiç erimeyen karlarla örtülü tepesine bırakır. Teleferik ailesine, kayakçıların en yüksek kayak pistlerine yorulmadan varabilmelerini sağlayacak, küçük çapta araçlar da eklenebilir: Teleben, telesi-yej, teleski gibi...
•Teleben'lere telekabin de denir; bunlar, bağlama çeneleriyle kabloya asılmış, belirli aralıklarla ve sürekli olarak hareket eden bir ya da iki kişilik kabinlerdir.
Telesiyejler, telesiyej kablosuna asılı olarak, birkaç metre aralıkla giden, hafif madenden yapılma, tek ya da iki kişilik iskemlelerdir.
Teleskiler, kayakçıların skilerinden in-meksizin, sürekli hareket halinde bulunan teleski kablosuna bağlı askılara asılarak taşınmalarını sağlarlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder