20 Şubat 2010 Cumartesi

demiryolu makası

demiryolu makası

Demiryolları prensip olarak tek yönlü­dürler. Bununla birlikte, trenleri bir hattan öbürüne geçirmeyi gerektiren durumlar da vardır. İşte bu durumlar­da, demiryolu makası, iki demiryolunu birleştirmeye yarar.

Makas düzeni temel olarak iki makas-raydan meydana gelmiştir. Bu makas-raylar, dıştan, hiç kesintisiz olarak de­vam eden esas raylara birbirini takiben dayanırlar.

Trenin değiştireceği yöne göre, loko­motifin ön tekerlekleri, makas-raylarla sağa veya sola yöneltilir. Bu durumda­ki tekerlekleri, esas rayların kesiştik­leri yerden geçebilmeleri için, kavşak-ray denilen bir başka düzen karşılar. Demiryolu makas düzeni, mahallinde, bir manevra koluyla veya uzaktan, ma­kas kulübesinden, makas çubuklarıyla ya da elektrikle çalıştırılır. Trenlerin makaslardan geçişleri sıra­sında, kilitleme âletleri, makas-rayla-rın değişmez bir durumda kalmalarını sağlarlar. Makaslar iyice yerlerine yer­leşip kilitlendikten sonradır ki. kont­rol sistemi, yolun açık olduğunu bildi­ren sinyalini verir.

Bir vagona, yönelik bulunduğu yola di­key bir yön verilmek istenildiği zaman, dairesel bir yol üzerinde dönen teker­ciklerin taşıdığı bir döner - alandan ya­rarlanılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder