demiryolu makası
Demiryolları prensip olarak tek yönlüdürler. Bununla birlikte, trenleri bir hattan öbürüne geçirmeyi gerektiren durumlar da vardır. İşte bu durumlarda, demiryolu makası, iki demiryolunu birleştirmeye yarar.
Makas düzeni temel olarak iki makas-raydan meydana gelmiştir. Bu makas-raylar, dıştan, hiç kesintisiz olarak devam eden esas raylara birbirini takiben dayanırlar.
Trenin değiştireceği yöne göre, lokomotifin ön tekerlekleri, makas-raylarla sağa veya sola yöneltilir. Bu durumdaki tekerlekleri, esas rayların kesiştikleri yerden geçebilmeleri için, kavşak-ray denilen bir başka düzen karşılar. Demiryolu makas düzeni, mahallinde, bir manevra koluyla veya uzaktan, makas kulübesinden, makas çubuklarıyla ya da elektrikle çalıştırılır. Trenlerin makaslardan geçişleri sırasında, kilitleme âletleri, makas-rayla-rın değişmez bir durumda kalmalarını sağlarlar. Makaslar iyice yerlerine yerleşip kilitlendikten sonradır ki. kontrol sistemi, yolun açık olduğunu bildiren sinyalini verir.
Bir vagona, yönelik bulunduğu yola dikey bir yön verilmek istenildiği zaman, dairesel bir yol üzerinde dönen tekerciklerin taşıdığı bir döner - alandan yararlanılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder