20 Şubat 2010 Cumartesi

otomobil

 

patlamalı motor

Bir tarafı tamamen kapalı, öbür tara­fında da bir piston bulunan silindirden meydana gelmiş bir yanma odası düşü­nelim. Yeteri kadar patlayıcı benzin ve hava karışımını, bu piston aracılı­ğıyla bir supaptan geçirerek, silindire emdirelim. Daha sonra pistonu çeke­rek, silindirdeki gaz yakıtın üzerine bir basınç uygulayalım. Bu arada, bir ateş­leme bujisinin çıkartacağı elektrik kı­vılcımını, gaz yakıtın içinde çaktıralım. Kıvılcım, gaz yakıtı derhal ateşleyecek ve gazların hacminin genleşmesiyle meydana gelen pallama sonucunda oluşan basınç, pistonu şiddetle geri itecektir.

Piston, ilk durumuna geldiğinde, ya­nan gazlar da egzoz adı verilen ikinci bir supaptan dışarı salınacaktır. Görül­düğü gibi bu olgu, art arda dört evre­de meydana gelmektedir: 1)Gazların emilmesi, 2) gaz yakıtın sıkıştırılması, 3) patlama, 4) yanmış gazların atıl­ması.

îşte, 1862'de Alphonse Beau de Roc-has'nın bulduğu dört devirli motorun çalışma düzeni buydu. Rochas'ya göre, bu devirler durmadan tekrar edilebi­leceğinden, söz konusu motor, bir taşıt aracını işletebilmek için, pistonun bu almaşık hareketini, bir biyel kolu ara­cılığıyla krank miline aktararak, döner hareket elde etmek mümkündü. Krank mili, büyük bir volanla donatılır ve bu volanın dönüşü, bir iletme sistemiyle.

arabanın tekerleklerine iletilebilirdi. İnsanlık, bugün, sefalet içinde ölmüş olan Beau de Rochas'ın buluşundan bol bol yararlanmaktadır. Çağımızın otomobillerinde kullanılan motorların hepsi, dört devirli, patlamab motorlar­dır. Motorlar, silindir sayısına göre gruplandırılmakla birlikte, silindirle­rin düzen ve teşkiline göre de sınıflan­dırılırlar. Bunlar, genellikle 2 ya da 4 veya 6, 8, 9, 12 hattâ daha çok silin­dirli olurlar. Silindirler bir düz sıra ha­linde ya da (V) biçiminde veya karşı­lıklı ve yatay olarak yerleştirilmişler­dir. Silindir sayısı fazla olan motorlar, daha düzenli çalışırlar. Pistonlar, silin­dirlerde o şekilde hareket ederler ki, bu çalışma süresi içinde daima bir motor

Karbüratör

Yağ doldurma ağzı kapağı Supaplar devri yer alır. Meselâ dört silindirli bir molerda, birinci silindirdeki patlama, motorun yarım devri sırasında olur, üçüncü silindirdeki pallama, bir son­raki yarım devrinde meydana gelir; motorun ikinci devrinde de, dördüncü ve ikinci silindirlerdeki müteakip pat­lamalar gerçekleşir. Motorun volanı, patlama sırasında sağ­lanan hareket enerjisinin bir kısmını biriktirir ve bir sonraki patlamaya ka­dar krank milini döndürmek üzere kullanır. Bunun sonucu olarak, motor­da silindir sayısı arttıkça, patlama sa­yısı da artar ve enerji üretimi çoğalır. Dolayısıyla volan, daha az enerji birik­tirmek durumunda kalır ve daha küçük çaplı olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder