25 Şubat 2010 Perşembe

direksiyon

Volan tarafından idare edilen direksiyon mekanizması sayesinde, otomobilin ön tekerleklerine istenilen yönü vermek mümkündür.
Volan, direksiyon kumanda kolu denilen bir mil ile direksiyon kulusu'na bağlıdır. Direksiyon kutusu, volanın dönme hareketini bir takım kollar ve çubuklar vasıtasıyla tekerleklerin miline iletmeyi sağlayan düzendir. Eğer direksiyon kutusu olmasaydı, tekerlekleri tam sağa ya da tam sola çevirmek için, volanı kırk derece kadar sağa yahut sola kırmak yeterdi, ama, bu manevra ancak sürücünün çok büyük bir çaba harcamasıyla gerçekleşebilirdi. Çeşitli sistemlere göre yapılmış direksiyonlar bulunur. Bunların başlıcaları vidalı ve sektörlii direksiyon ile krema-yerli direksiyondur. Vidalı ve sektörlü direksiyonda direk¬siyon kolunun üzerinde bulunan bir sonsuz vida ile bu vidavı döndüren bir sektör dişlisi ve bu dişliyle bağlı bir sar-kan kul yer alır. Kremayerli direksiyonda ise. direksiyon kolunun altında bu¬lunan bir konik dişli, kremayeri (dişli bindirmelik ) hareket ettirir. Normal çalışan bir direksiyonun, yol boyunca maruz kalacağı şoklardan, sarsıntılardan etkilenmemesi gerekir. Ay¬rıca, direksiyon dengeli olmalı, yâni otomobil bir virajı aldıktan sonra, direksiyon otomatik bir şekilde tabiî durumuna gelebilmelidir.

Direksiyonun dengesi, "şas" denilen ve tekerlek millerine verilen eğim açısıyla sağlanır. Bundan başka, direksiyon, hid¬rolik kumandayla çalışan bir servo-di-reksiyon ile de takviye edilirse, daha dengeli olur. Söz konusu düzen, özellikle kamyon, otobüs gibi ağır vasıtalarda bulunmaktadır.
Otomobilin uzunlamasına aks'ı ile yö¬neltiri (ön) tekerlek millerinin meydana getirdikleri açıya "dönüş açısı" denir. Dönüş açısı ne kadar büyük olursa, yöneltiri tekerleklerin çizeceği çemberin yarıçapı o kadar küçük olur. Dönüş yarıçapının kısaldığı oranda, otomobilin manevra kabiliyeti de artar. Virajları kolaylıkla almak, her türlü manevrayı rahatça yapabilmek, sıkışık bir kaldırım kıyısına park etmek ya da oradan çıkmak mümkün olur.
Direksiyonun bakımı son derece önemlidir. Mekanizmanın son derece temiz tutulması şarttır. Direksiyon kutusu her zaman yeteri kadar yağla dolu bulunmalıdır. Yağlama noktalarının yağlan¬ması ihmal edilmemelidir. Bundan baş¬ka, direksiyon kadrona iyice tespit edil¬miş olmalıdır. Mekanizmada meydana gelebilecek en ufak bir arıza, derhal ayarlamayı gerektirir. Tekerlek lâstiklerinin gereği gibi şişirilmiş olması da. direksiyonun normal çalışması bakı¬mından önemlidir. Direksiyondaki boşluk, hiçbir zaman belirli bir açıyı aşmamalıdır. Bu boşluk, vidalı ve sektörlü direksiyonla yönetilen süratli vasıtalar için en çok 20, yavaş vasıtalar için ise 30 derecedir. Kremayerli direksiyonlarda boşluk. 7 dereceyi geçmemelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder