21 Şubat 2010 Pazar

debreyaj

Technorati Etiketleri:

Debreyaj, dönme ekseni aynı olan iki mili bağlayan ya da ayıran mekaniz­madır. Sürücüye, krank milini trans­misyon miline (şaft) bağlamak veya bundan ayırmak imkânını verir. Otomobili yürütmeden motoru çalıştır­mak, hız değiştirmek gibi durumlarda, debreyaja başvurulur. Otomobili sürme­yi yeni yeni öğrenenler, her şeyden ön­ce, debreyajı kullanmayı bilmek zo­rundadırlar.

Debreyaj mekanizması, şoför yerinin sol tarafında bulunan bir pedalla idare edilir. Sürücü, bu pedala ayağıyla bas­mak suretiyle, motorun hareketini te­kerleklere iletir. Motoru avaraya al­mak gerektiğinde de, ayağını pedaldan kaldırır.

Bu birbirinin tersi iki işlem, krank mi­linin üzerine sıralanmış şu üç parça sayesinde gerçekleşir: Her iki yüzü yanmaz ve aşınmaz bir maddeyle kap­lıdisk, bu diski sıkıştırmaya yara­yan bir kavrama tablası ve krank mi­line tespit edilmiş volan. Debreyaj pedalına basılınca, kaldıraç­lar vasıtasıyla harekete geçen kavrama tablası ve diski, yivli bir göbek, üzerin­de kayar; kavrama tablası açılır ve disk, volandan ayrılır. Bunun sonucu olarak, motor, volanı çeviremez. Mo­tor çalıştırılır çalıştırılmaz, volan hız­la dönmeye başlayacağından, motor ile debreyaj diski arasındaki bağlantının sertçe kurulmaması gerekir. Bu bakımdan, ayağı debreyaj pedalından âni ola­rak değil, yavaş yavaş kaldırmak ye­rinde olur.

Her vites değiştirişte, debreyaj yapmak zorunludur. Otomatik debreyaj, sürücü­yü bu zahmetten kurtarır. Bu aygıt, elektromagnetizma ile çalışır. Motor mili üzerinde, volana bağlı, sağlam madenden yapılmış bir armatür vardır. Armatür. elektromıknatıslı bir döner tabla ile donatılmıştır. Armatür ile dö­ner tabla arasında bulunan debreyaj diski, elektromıknatıstan akım geçme­diği zaman serbestçe döner. Çünkü dö­ner tablayı yaylar geriye çekerler. Bu­na karşılık elektromıknatıstan akım geçince, döner tabla armatura yakla­şır ve disk de debreyajı sağlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder