25 Şubat 2010 Perşembe

farlar

farlar
Farlar, motorlu kara taşıtlarının ön ta¬rafında bulunup kuvvetli ışık veren projektörlerdir.
Bir far, genellikle yarımküre biçimindeki bir ayna ile bu aynanın odağında bulunan çift telli bir elektrik ampulünden meydana gelmiştir. Teller o şekilde yerleştirilmiştir ki, bun¬lardan bir tanesinin verdiği ışık, aynanın bütün yüzeyine dağılır. Böylece, yüz metre uzaklığa kadar ulaşabilen yoğun bir ışık huzmesi elde edilmiş olur. Bu, esas farın ışığıdır. İkinci telin verdiği ışık, aynanın sade-

ce üst bölümüne yansır ve yere yönelik, karşıdan gelen oto sürücülerinin gözlerini kamaştırmayan bir ışık demeti sağlar. Buna kod farı denir. Bazı kod farları, beyaz ışık yerine, ondan daha az göz kamaştırıcı olan sarı ışık verirler. Farın ön tarafında, projektörle birlikte optik blok'u meydana getiren camdan bir kapak bulunur. Işık demetinin gereği gibi yayılmasında, bu cam kapağın payı büyüktür.
Sis farları'na gelince, bunlar, farların oldukça altında yer alırlar. Yolun yüzeyine iyice dağılan ve en çok yirmibeş metre uzaklığa kadar ulaşan bir ışık verirler. Sis farları ancak kod farlarıyla birlikte kullanılabilirler. Esas farların yakılmasıyla, sis farları otomatik olarak sönerler.

Son model bazı otomobillere, yardımcı farlar konulmuştur. Direksiyon volanının hareketiyle otomatik olarak sağa-sola yönelen bu farlar sayesinde, virajların aydınlatılması mümkün olmaktadır. Söz konusu yenilik, yolculuk güvenliğini bir hayli artırmıştır. Bir de, mafsallı cıvatayla tutturulmuş olup her yöne çevrilebilen döner far vardır ki, verdiği beyaz ya da hafif sarı ışıkla yol boyundaki evlerin numaralarım veya işaret levhalarını aydınlat¬maya yarar. Yerinden çıkarılabilen cinstense, gece meydana gelen arızalar¬da, seyyar lâmba işini de görür. Bunlardan başka, otomobillerin sol ar¬ka tarafında geri giderken kullanılan bir geri hareket fart bulunur. Bu farın ışık huzmesi on metreyi geçmez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder