21 Şubat 2010 Pazar

vites kutusu

Technorati Etiketleri:

Fransızca "changement" kelimesinden bozulmuş olarak buna "şanzıman" da denir. Vites kutusu, motorun hareketi­ni tekerleklere iletmeyi sağlayan ve oto­mobilin hızını ayarlamaya yarayan bir düzendir, içinde, üstüste iki mil üze­rinde iki sıra dişli vardır. Bu düzen, aynı zamanda, otomobil geri geri gide­ceği zaman, tekerleklerin ters yönde dönmesini temin eder. Vites kutusu olmasaydı, marş dinamo­sunu çalıştırmak da mümkün olamazdı. Çünkü o takdirde motor doğrudan doğ­ruya tekerleklerle bağlantılı olur ve başlangıçta da ağır ağır dönmek zorun­da kalacağından, yeterince güç sağla­yamaz, sonunda duruverirdi. Vites değiştirme düzeninin iki ana mi­li vardır. Bunlardan <I>birinci mil, </I>debre-yaj vasıtasıyla motora dayanır, <I>ikinci mil </I>ise. hareketi sağlayan tekerleklerle bağıntılıdır. Bunlara paralel olarak bir de <I>ara </I>- <I>mili </I>yer alır ki, ikinci milin hareketini doğrudan doğruya birinci mile aktarmaya (direkt priz) yarar. Bir başka ara - mili de, otomobilin geri geri gitmesini sağlar. Birinci mil üzerinde direkt priz'i gerçekleştirmeye yarayan bir tırnak ve ara - milinin ilk dişlisini çeviren bir küçük dişli bulunur. Ara -milinin üstünde, bu ilk dişliden itiba­ren gittikçe küçülen başka dişliler yer alır. ikinci mil, birinci milin tersine, gittikçe büyüyen dişlilerle donatılmış­tır. "Baladör (gezici)" denilen bu diş­liler, milin yivleri üzerinde gidip gele­bilirler. Vitesin ayarlanması, vites kolu ile dişlisine kilitlenmiş olan baladörü ayırır ve motor miliyle direkt pirizi sağlar. Bugün otomobillerde dört vites kullanılmaktadır. Günümüzün vites sis­temleri arasında, çok gelişmiş ve kar­maşık olanları vardır. Otomobil hareket halindeyken vites değiştirmek, "senkromeş bileziği" deni­len bir halka sayesinde mümkün ol­maktadır. Helis biçimindeki dişliler de vites değiştirmeyi sessizleştirmiştir. Öte yandan, otomatik vitesler sayesin­de, vites kolu kullanmaya gerek kal­mamıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder