Çok eski model otomobillerde, motoru çalıştırmak için, elle çevrilen bir koldan yararlanılırdı. Günümüzde ise bu kol, otomobillerde ancak marş motorunun' arıza yapması halinde kullanılmak üzere, bir ihtiyat tedbiri olarak taşınmaktadır.
Marş motoru ya da marş dinamosu denilen bu parça, küçük bir elektrik motorudur. Bu motoru çalıştırmak için, kontak anahtarını çevirdikten sonra, bir düğmeye basmak yeter. Patlamalı motora ilk hareketi veren, onun kendi kendine çalışmasına yetecek kadar hareket kazanmasını sağlayan marş motoru, kendi çalışması için gerekli elektrik enerjisini akümülâtör-den alır. Bu motor, soğuk havada kalkışlarda 400 amper kadar akım çeker. Marşa basılınca, marş motorunun miline bağlı olan bendiks dişlisi, yivlerin üzerinde kayarak, volanın dişlilerine geçer ve volanı çevirir. Bendiks dişlisi, dönüşünün sonuna gelince, marş motoru milinin dönüşüyle birlikte, volan dişlisini de sürükler. Patlamalı motor, kendi imkânlarıyla dönmeye başlayınca, rolünü tamamlamış olan bendiks dişlisi de otomatik olarak geri çekilir. Bazı marş motorları, daha değişik bir sistemle yapılmıştır. Bunlarda bendiks dişlisinin volan dişlisine geçmesi, elektrik akımının işe karışmasından önce, bir pedalın mekanik hareketiyle gerçekleştirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder