Bisiklete, silindir sığası 50 santimetre-küpü geçmeyen, yardımcı bir patlamalı motor takılırca, motorlu • bisiklet olur. Silindir sığası 50 santimetreküpten fazla olan ve 125 santimetreküpü de geçmeyen motosiklete hafif motosiklet adı verilir.
Normal bir motosikletin silindir sığası ise, 125 santimetreküpün üstündedir. Bu güçteki motosiklet oldukça sağlam yapılmıştır. Araçta iki kişinin rahatça oturabileceği bir büyük semer ya da bir semerle bir arkalık vardır. Amortisörlerle iki parçadan yapılmış, iç içe girebilen bir maşa, yaylanmayı sağlar. Fren düzeni kuvvetlidir. Benzin deposu semerin önünde olup, havanın direncine az uğrayacak biçimde yapılmıştır. Deponun altında ve kadronun ortasında motor bulunur. Motosiklet motorları genellikle tek ya da iki silindirli olur. Uç veya dört silindirli olanları da vardır. Motorun çalışmasıyla meydana gelen güç, hareket enerjisi halinde, bir zincir vasıtasıyla arka tekerlek miline iletilir. Zincir, yağ dolu ve sızdırmaz bir kapalı kutu içinde saklıdır. Bu yağ kutusu, zinciri tozdan, kumdan koruduğu gibi, kaygan tutarak onun verimini artırır, ömrünü uzatır ve güvenli çalışmasını sağlar. Motora ilk hareketi veren marş motoru, sağ ayakla kullanılan marş pe-dalıyla çalıştırılır. Marşa basılınca, motorun miline bağlı olan pinyon dişlisi ile sektör dişlisi harekete geçerek motoru işletir. Motorun çalışmasıyla meydana gelen güç, vites kutusu aracılığıyla arka tekerleğe iletilir. Motosiklette vites, ayak selektörüyle değiştirilir. Aynı iş, hafif motosikletlerde, sol gidon üzerinde bulunan döner tutamağı çevirmek suretiyle yapılır. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, İtalya'da yapılan Vespa ve Lambretta mar ka sfcuter'ler, açık kadrolu, hava direncine pek kolay karşı koyabilecek biçimde imâl edilmiş, son derece rahat, orta silindirli motosikletlerdi. Ancak bu araçlar, denge bakımından sakıncalıydılar. 1960'tan sonra çıkan motorlu-bi-sikletler ve hafif motosikletler, skuter'lerin gözden düşmesine yol açtı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder