14 Şubat 2010 Pazar

motosiklet

 

Bisiklete, silindir sığası 50 santimetre-küpü geçmeyen, yardımcı bir patlamalı motor takılırca, motorlu • bisiklet olur. Silindir sığası 50 santimetreküpten faz­la olan ve 125 santimetreküpü de geç­meyen motosiklete hafif motosiklet adı verilir.

Normal bir motosikletin silindir sığası ise, 125 santimetreküpün üstündedir. Bu güçteki motosiklet oldukça sağlam yapılmıştır. Araçta iki kişinin rahatça oturabileceği bir büyük semer ya da bir semerle bir arkalık vardır. Amortisör­lerle iki parçadan yapılmış, iç içe girebilen bir maşa, yaylanmayı sağlar. Fren düzeni kuvvetlidir. Benzin deposu se­merin önünde olup, havanın direncine az uğrayacak biçimde yapılmıştır. De­ponun altında ve kadronun ortasında motor bulunur. Motosiklet motorları ge­nellikle tek ya da iki silindirli olur. Uç veya dört silindirli olanları da vardır. Motorun çalışmasıyla meydana gelen güç, hareket enerjisi halinde, bir zincir vasıtasıyla arka tekerlek miline iletilir. Zincir, yağ dolu ve sızdırmaz bir kapa­lı kutu içinde saklıdır. Bu yağ kutusu, zinciri tozdan, kumdan koruduğu gibi, kaygan tutarak onun verimini artırır, ömrünü uzatır ve güvenli çalışmasını sağlar. Motora ilk hareketi veren marş motoru, sağ ayakla kullanılan marş pe-dalıyla çalıştırılır. Marşa basılınca, motorun miline bağlı olan pinyon dişlisi ile sektör dişlisi harekete geçerek mo­toru işletir. Motorun çalışmasıyla mey­dana gelen güç, vites kutusu aracılığıy­la arka tekerleğe iletilir. Motosiklette vites, ayak selektörüyle değiştirilir. Aynı iş, hafif motosikletler­de, sol gidon üzerinde bulunan döner tutamağı çevirmek suretiyle yapılır. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, İtal­ya'da yapılan Vespa ve Lambretta mar ka sfcuter'ler, açık kadrolu, hava diren­cine pek kolay karşı koyabilecek biçim­de imâl edilmiş, son derece rahat, orta silindirli motosikletlerdi. Ancak bu araçlar, denge bakımından sakıncalıy­dılar. 1960'tan sonra çıkan motorlu-bi-sikletler ve hafif motosikletler, skuter'lerin gözden düşmesine yol açtı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder