21 Şubat 2010 Pazar

difransiyal

Technorati Etiketleri:

İlk otomobiller yapılırken, hareketi sağlayan arka tekerlekler, aynı mil üzerine monte edilmişlerdi. Çok geç­meden, bu sistemin sakıncalı olduğu ortaya çıktı. Gerçekten de, virajlarda, tekerleklerden biri öbürüne oranla faz­la yol katetmek, dolayısıyla daha hızlı dönmek zorundaydı. Bunu bir örnekle doğrulayabiliriz: Dört kol halinde yürüyen bir askerî birlik düşünelim. Birlik sola çarkeder-ken, sağda bulunanlar, soldakilere oran­la daha büyük adımlar atarlar, soldaki-ler ise adımlarını kısarlar. Aynı mile monte edilmiş tekerleklerin, birbirinden farklı devirlerle dönmeleri imkânsızdır. Montajı böyle olan bir otomobil, viraj abrken, dış tekerlek kaymak ve dolayısıyla lâstikler, erken yıpranmak tehlikesiyle karşı karşıyadır, işte, otomobilde hareketi , sağlayan te­kerleklerin, virajlarda farklı devirlerle dönmeleri, diferansiyel sayesinde ger­çekleşir. Böylelikle tekerleklerden biri diğerinden daha büyük yol katettiği halde, her iki tekerleğin devir sayısı toplamı hep aynı oranda kalır. Diferansiyel, otomobilin arka aksının ortasında bulunan bir dişliler düzenini barındıran demirden bir <I>kutu' </I>dur. Bu dişliler, tekerlek miline sağlam bir şekilde tespit edilmiş iki <I>mil dişlisi ile bunların arasına geçmiş olan iki ya da daha çok sayıda, küçük peyk dişlileri'dir

Otomobil düz bir yolda giderken, te­kerlek mili dişlileri aynı hızla döndük­lerinden, birbirine eşit bir direnç gös­terirler. Buna karşılık peyk dişlileri, eksenlerine oranla hareketsizdirler. An­cak, otomobil bir viraja girdiğinde, iç tekerlek mili dişlisi, dış tekerlek mili dişlisinden daha büyük bir direnç gös­terir ve daha ağır dönmeye başlar. Bu­nun üzerine peyk dişlileri harekete geçer ve dış tekerlek milini eskisinden daha büyük bir hızla döndürürler. Arka çekimli otomobillerde, diferansi­yel, arka aksın ortasında olduğu halde ön çekimli otomobillerde vites kutusu-nunun karterindedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder