İki hatlı bir demiryolunda, birbirinin tersi yönde yol abın iki tren, serbestçe birbirinin yanından geçebilir. Buna karşılık, aynı hat üzerinde gidip gelen ya da manevra yapan trenlerin çatışmasını ve çarpışmasını önlemek için, demiryolu trafiğini düzenlemek gerekir. Bu iş, demiryolu trafik sistemiyle gerçekleştirilir.
Demiryolu, belirli sayıda bölmelere ayrılmıştır. Bunlara kanton adı verilir. Bu kantonlardan her biri, iki trenin aynı kantonda bulunmasını önleyecek şekilde bir işaret sistemiyle muhafaza altına alınmıştır.
Bir kantonun girişinde, semafor denilen ve demiryolunun açık ya da kapalı olduğunu bildiren işaret düzeni yer alır. Eğer semafor "dur" işaretini gösteriyorsa, kanton kapalıdır ve kapalı bir kantonun semaforunu aşmak, her ne sebeple olursa olsun, mutlak surette yasaktır. Ancak, bazı hallerde, tren, kapalı bir kantona girebilir. Bu takdirde, makinist, treni gayet yavaş ve yolu iyice görerek ilerletmek; bir engelle karşılaşır karşılaşmaz da, lokomotifi durdurmak zorundadır.
Demiryollarında da kara yollarında yararlanılan trafik ışıkları kullanılır: Kırmızı ışık, "dur"; sarı ışık, "dikkat" veya "yavaşla"; yeşil ışık ise "geç" işaretidir.İkaz işareti, genellikle, semafora yakın bir yerde görevli bir memur tarafından verilir. Bu sinyalleri, uzaktaki bir gardan, mekanik bir şekilde ya da elektrikle idare edilen makas düzenleri aracılığıyla vermek de mümkündür.
Demiryolu trafik sistemlerinin otoma rik bir şekilde çalışanları da vardır. Bu düzenler, trenin geçtiği yol üzerindeki elektrik devreleri tarafından harekete geçirilirler. Otomatik trafik sisteminde her kanton, bir bütün devre meydana getirir. Akım, bir raydan ötekine, bir röle aracılığıyla geçer. Tren, bir kantona girdiği zaman, lokomotifin ön tekerlekleri, akım geçer raylara temas ederek, röleyi açar. Devreden akım geçtiği sürece, semafor, "yol açık" sinyalini verir. Akım kesildiği andan itibaren "kırmızı ışık" yanar ve bir önceki kantonun ışığı da "sarı"ya döner.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder