3 Mart 2010 Çarşamba

buhar makinesi

Technorati Etiketleri: ,

 

Buhur makinesini işleten su buharı, bir kazanda elde edildikten sonra, silindi­re gelir ve buradaki pistonu basınç ya­parak, onu iter. Bu çalışma sırasında soğuyan buharın basıncı düşer. Piston geri gelirken, buharı bir kondansöre doğru sürer. Kondansör, dışından, bir

soğuk su dolaşım düzeniyle soğutulur. Burada, buhar tekrar su haline döner. Bir tulumba, kondansördeki suyu çeker ve kazana iletir. Aynı su, hiç eksilmek sizin. kazan-silindir-kondansör-kazan yo­lunu izleyerek, dolaşır durur. Bazı bu­har makinelerinde kondansör yoktur: dolayısıyla su dolaşımı söz konusu de­ğildir. Bunlarda, buhar, silindirden çı­kınca, açık havaya karışır. Tıpkı loko­motiflerde olduğu gibi... Buhar makinelerinin çoğu "çift etkili" dir: 'Pistonun her iki yanında kalan bu­har bölmeleri, bir çekmece aracılığıyla nöbetleşe olarak, kazanla ve kondansör-Ic bağlantılıdır.

Piston gidişinde olduğu gibi, gelişinde de devitken durumundadır. Pistonun sü­rekli gidiş-geliş hareketinin sürekli dönme hareketine çevrilmesi, biyel kolu manivelâsıyla sağlanır. Ocakta elde edilen ısıdan en iyi şekilde yararlanabilmek için, kazanın büyük bir ısıtma yüzeyine sahip olması gerekir. Bunu göz önüne alan Fransız mühendi­si Marc Seguin. 1827'de borulu kazan'ı yapmış ve lokomotiflere uygulamıştır. Daha sonra, duman borulu ve su borulu kazanlar yapılmıştır. Duman borulu ka­zanda, ocaktan çıkan duman boruları, ısınacak suyun içine gömülürler. Su bo­rulu kazan'da ise, borularda duman ye­rine sıcak su dolaşır. Bu sonuncu kaza­nın çok büyük boyda olanları vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder