Diyavolo, kenarları kauçukla kaplan--mış bir çeşit makarayla oynanır, Diyavolo ile oynamak için, birer uçlarından sicimle birbirine bağlı iki değnekten yararlanılır. Oyuncu, elleriyle tuttuğu bu değnekleri hareket ettirerek, makarayı sicim üzerinde döndürdükten sonra havaya fırlatır; makara yere inerken de, onu, gergin tutacağı sicimin üzerine düşürerek yakalar ve makarayı sicim üstünde gezdirir. Bu hareketler yapılırken, birçok fizik-sel olay işe karışır. Makaranın ortası ile sicim arasında meydana gelen sürtünme, makaranın dönmesini sağlar. Değnekler, bu sürtünmenin istenilen yönde olmasını, dolayısıyla makaranın istenilen yönde dönmesini sağlayacak şekilde kullanılır. Yâni değnekler aracılığıyla sicimin bir yönü gerilirken, diğer yönü gevşek bırakılır, öbür yandan, fırlatılan makaranın sicim üstüne düşürülerek tutulması, şu mekanik prensibine dayanmaktadır: Dönen her cismin ekseni-topaç için de durum aynıdır-daima aynı doğrultuyu alma eğilimi gösterir. İşte, makara da, dönme ekseni-, nin uzaydaki kararlılığı sayesindedir ki, fırlatılış anındaki pozisyonunu de-ğiştirmeksizin, yeniden sicimin üzerine düşer. Bu sırada makaranın ekseni, gergin tutulan ipe dikey kalır. MakaTa da tekrar fırlatılmaya hazırdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder