Kum, çakıllı kum ve çakıltaşı gibi maddelerle su ve çimentonun karışmasından meydana gelen beton, günümüzde, inşaat malzemesinin esasını teşkil etmektedir. Betonun yapımı, beton makinesi denilen rotatif makineyle çok daha çabuk gerçekleştirilir. Beton makinesinin bir ucunda, kum-ça-kıl karışımı konulan şarjör yer alır. Bir benzin ya da elektrik motorunun çalıştırdığı taşıyıcı helis, kum-çakıl karışımını, bir ayar tamburunun altına getirir. Makinenin hunisinden inen çimento ile haznesinden gelen su, bu ayar
tamburundan geçer. Betonun, çimento ve sudan ibaret birleştirici unsurunu, ayar tamburu hazırlar. Taşıyıcı helisten sonra, bununla aynı mile monte edilmiş olan, karıştırıcı helis gelir. Beton, makinenin öbür ucundaki eğik bir oluktan çıkar. Fazla betona ihtiyaç gösteren inşaatlarda, sabit ya da bir kamyon şasisine monte edilmiş beton santrallarından yararlanılır. Beton makinesi ve malzeme siloları, bu tesislerin demir çatılı iskelet leri arasında yer alır. Silolara malzeme, asma demiryoluyla gelir. Tamburu devirgili olan beton makineleri, her türlü şantiye için elverişlidir ler. Bunların yoğurma sığaları 150-75C litredir; imâl ettikleri beton miktarı ise saatte 3-17 metreküptür
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder