1 Mart 2010 Pazartesi

tepkili uçak

tepkili uçak

Klâsik, pistonlu motorların randımanı,-belli bir hızdan sonra ansızın düşer. Böyle motorlarla donatılmış uçaklar, saatte en fazla 700 km. hız yaparlar. İş­te, bu hızın üstüne çıkmak ve ses du­varını aşmak amacıyla, tepkili motorlu uçaklar yapılmıştır.

Tepkili motorlar, motorların en basit yapılı olanlarıdır. Bunlarda piston, ha­reket kolu gibi parçalar yoktur. Füze prensibiyle çalışan tepkili motorun yan­ma haznesindeki yakıtın yanmasıyla bir patlama meydana gelir. Yanma haznesi­nin bir tarafı (uçağın hareket yönünün tersi olan ucu) açıktır. Patlamanın do­ğurduğu basıncın geriye doğru kaçma­sıyla oluşan tepki, bir itme gücü yaratır. Tepkili motorların birkaç çeşidi vardır: Türboreaktör, türbopropülzör, statore-aktör ve türbo-statoreaktör gibi... Türboreaktörde bir kompresör, bir yan­ma haznesi ve bir gaz türbini bulunur. Türbopropülzörlerde fazla olarak bir iti­ci pervane de vardır. Bunlarda türbin, hem kompresörü, hem de itici pervane­yi çalıştırır. Statoreaktörde hiçbir devin­gen parça yoktur. Dolayısıyla kompre­sör de bulunmaz. Çok kuvvetli itiş gü­cü sağlayan bu motorla donatılmış uçak­ların tek sakıncası, kalkışta bir yardım­cı iticiye ihtiyaçları olmasıdır. Bu du­rum göz önünde tutularak, türboreak-törle statoreaktörün karışımı olan türbo-statoreaktör tipi tepkili motorlar gerçekleştirilmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder