Klâsik, pistonlu motorların randımanı,-belli bir hızdan sonra ansızın düşer. Böyle motorlarla donatılmış uçaklar, saatte en fazla 700 km. hız yaparlar. İşte, bu hızın üstüne çıkmak ve ses duvarını aşmak amacıyla, tepkili motorlu uçaklar yapılmıştır.
Tepkili motorlar, motorların en basit yapılı olanlarıdır. Bunlarda piston, hareket kolu gibi parçalar yoktur. Füze prensibiyle çalışan tepkili motorun yanma haznesindeki yakıtın yanmasıyla bir patlama meydana gelir. Yanma haznesinin bir tarafı (uçağın hareket yönünün tersi olan ucu) açıktır. Patlamanın doğurduğu basıncın geriye doğru kaçmasıyla oluşan tepki, bir itme gücü yaratır. Tepkili motorların birkaç çeşidi vardır: Türboreaktör, türbopropülzör, statore-aktör ve türbo-statoreaktör gibi... Türboreaktörde bir kompresör, bir yanma haznesi ve bir gaz türbini bulunur. Türbopropülzörlerde fazla olarak bir itici pervane de vardır. Bunlarda türbin, hem kompresörü, hem de itici pervaneyi çalıştırır. Statoreaktörde hiçbir devingen parça yoktur. Dolayısıyla kompresör de bulunmaz. Çok kuvvetli itiş gücü sağlayan bu motorla donatılmış uçakların tek sakıncası, kalkışta bir yardımcı iticiye ihtiyaçları olmasıdır. Bu durum göz önünde tutularak, türboreak-törle statoreaktörün karışımı olan türbo-statoreaktör tipi tepkili motorlar gerçekleştirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder