1 Mart 2010 Pazartesi

yelölcer

 

Meteoroloji uzmanları, rüzgârın hızını tam olarak ölçebilmek için, yelölçer ya da anemometre adı verilen âletten ya­rarlanırlar.

Dönüşlü veya çarklı yelölçerlere, özel­likle Avrupa'da, kulelerin tepelerinde rastlanır. Yelölçer, dört kepçeyle, bun­ları taşıyan ve bir eksene çaprazlama tespit edilmiş iki koldan meydana gel­miştir. Kepçeler, rüzgârın hızıyla oran­tılı olarak dönerler. Yelölçerin sayacı, bir körük takımının yardımıyla derece-lenmiştir. Bu sayaç, kepçelerin saniye­deki devir sayısını gösterir ve buradan, rüzgârın hızı kolaylıkla hesap edilir. Söz konusu âletin daha geliştirilmiş bir çeşidinde, çarka bağlı bir mıknatıs var­dır. Bu mıknatıs, iki bobin arasında döner ve bir indüksiyon akımı doğurur. Bu akımın değeri, yakındaki bir göz­lem salonuna yerleştirilmiş olan bir ampermetre ile ölçülür. Ampermetrenin kadranı, derecelendirme sırasında, metre/saniye'lere bölümlenmiştir. Bu ba­kımdan, rüzgârın hızını anlamak için, kadrana göz atmak yeterlidir. Kızgın telli anemometre denilen bir başka yelölçer, büsbütün değişik bir prensibe göre yapılmıştır. Bu âletle hem rüzgârın, hem de çeşitli akışkan gazla­rın akım hızları ölçülebilmektedir. Adı geçen yelölçerin, elektrik akımıyla kı­zan, platin ya da nikel bir teli vardır. Bu tel, hava veya gaz akımı içindeyken, o akimin hızı oranında, sıcaklığından kaybeder. Telin direnci ise, kendisin­den geçen elektrik akımına göre deği­şir. Bu akımın değeri, havanın ya da gazın akım değerini ortaya koyar. Telin ısısı çok çabuk değişeceğinden, yelölçerde, âni hız değişmelerini önleye­cek bir aygıttan yararlanılır. Bu bakım­dan, kızgın telli anemometre, akışkan gazların incelenmesine en elverişli ye-lölçerdir.

Uçaklarda kullanılan ve bir basınç son­dasını ihtiva eden badin adlı bir yelöl­çer de, uçağın hızının, hava hızına ora­nım gösterir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder